Idrottsföreningar över hela landet har en sak gemensamt och det är att tillgången till lokaler är ett ständigt bekymmer. De flesta bokar in sig på kommunens idrottshallar för att kunna erbjuda verksamhet.

Satsa på egna lokaler

Att ständigt behöva rätta verksamheten efter möjligheterna att hitta lokaler att hyra eller inrätta sig efter ett bokningssystem där många samsas om samma lokaler kan vara mycket frustrerande, men det finns en lösning på problemet. Även om det är kostsamt kan idrottsföreningen söka stöd för att bygga en egen lokal. Det finns dessutom sätt att spara pengar på bygget. Genom att antingen hyra eller köpa in billiga anläggningsmaskiner från till exempel nätauktionssajten Blinto. Där är det möjligt att hitta bättre begagnade fordon, maskiner och verktyg som kan vara till stor hjälp vid ett nybygge. Allt föreningen behöver göra är att registrera ett konto och verifiera innehavarens identitet med hjälp av BankID. Därefter kan föreningen i lugn och ro söka efter tillgängliga maskiner. Det går också bra att buda med hjälp av BankID som ser till att det bara finns seriösa aktörer på sajten.

Med hjälp av till exempel LOK-stöd, statligt lokalt aktivitetsstöd, kan idrottsföreningar som driver barn- och ungdomsverksamhet i åldrarna 7-25 år skaffa extra pengar till verksamheten. Det går att hitta andra stöd för andra idrottsverksamheter.